Missers in het Maasgebouw

7-4-2013 21:01

Door Hasko van Dalen

Ook al beleeft Feyenoord weer mooie tijden, de achterliggende organisatie is nog lang niet op orde: zie het geschipper rond De Nieuwe Kuip, zie de commerciële naïviteit rond de Olli-rage, zie de uitverkochte voorraad Blijdorp-tenues. Hasko van Dalen drukt - uit clubliefde natuurlijk! - even op de pijnpunten.

 

Afgelopen vrijdag zat de Kuip weer bommetje vol. Dit ondanks het idiote tijdstip. Degene die competitiewedstrijden plant op vrijdagavond acht uur moet een vreselijke hekel aan voetbalfans hebben. Supporters die veraf wonen (en daarvan heeft Feyenoord er nogal wat) moeten een paar uur vrij nemen van hun baas om tijdig af te reizen. Rond Rotterdam begint de avondspits vrijdags al om vier uur. Als er dan een vrachtwagen met pech stilvalt en wat auto’s op elkaar botsen, is de chaos compleet. Dan mag je blij zijn dat je de aftrap haalt. Geen wonder dat de Jupiler League op vrijdagavond zo weinig bezoekers trekt. Overigens acteerde Feyenoord tegen VVV ook op Jupiler League-niveau. Graziano Pellè moest ons andermaal redden. Oud-Feyenoorder Ricky van Haaren miste een levensgrote kans om VVV op voorsprong te zetten.

 

Geen benul van knuffelolifantje

Kansen missen doen ze in het Maasgebouw trouwens voortdurend. Terwijl de club meedraait om de titel en het stadion de laatste wedstrijden moeiteloos kon worden uitverkocht bedacht dat de commerciële afdeling voor de belangrijke thuiswedstrijden tegen FC Utrecht, VVV-Venlo en Vitesse een passe partout. Daarmee konden toeschouwers deze drie wedstrijden bekijken voor de prijs van twee. Een actie, die dus een hoop inkomsten scheelt. Ook op andere vlakken waren er opmerkelijke missers. Zo duurde het tijden voordat knuffelolifantje Olli eindelijk te koop was. Ze gingen daarna als warme broodjes over de toonbank bij Blijdorp. Je moest er wel voor naar Blijdorp reizen. Aan online verkopen of levering via de FanShop heeft kennelijk nooit iemand gedacht. Met de shirtjes met opschrift van hoofdsponsor Diergaarde Blijdorp is het nog treuriger gesteld. Binnen enkele uren was de complete voorraad van enkele duizenden shirts  verkocht. Nieuwe komen er niet, omdat de commerciële afdeling er te weinig heeft besteld. Kennelijk hebben ze in het Maasgebouw geen benul hoe populair de club op dit moment is. Met fanartikelen is het trouwens helemaal droevig gesteld, blijkt bij bezoek aan de FanShop. Er is maar bar weinig te koop. Voor vrouwelijke supporters bijna niets. Op die manier laat de commerciële afdeling wel heel veel geld liggen. Ook in het stadion is het aantal reclameborden van bedrijven en producten de laatste tijd beduidend minder. Ze hebben plaatsgemaakt voor aankondigingen van de Kameraadjes, Diergaarde Blijdorp en andere uitingen vanuit de club zelf.

 

Noord-Koreaanse propagandamachine

Hoe Feyenoord het dan voor elkaar kan krijgen om in het beoogde nieuwe stadion naast de wedstrijden veel commerciële en maatschappelijke activiteiten te ontplooien is een raadsel. Zoals veel zaken rond het stadion nog steeds een raadsel zijn. Ook communicatie is geen sterke kant van de mensen in het Maasgebouw. Als je plannen presenteert voor een nieuw stadion voor 63.000 toeschouwers, 90 business units en 6300 business seats moet je toch minimaal wat schetsen of maquettes meenemen. Feyenoord volstond met een gelikte brochure en website, waarin vele stond te lezen over het sportpark, de duurzaamheid en het vervoer van fans, maar bar weinig over het stadion en de zitplaatsen zelf. Kennelijk moet dat nog helemaal ontworpen worden. Bovendien ontstond al snel grote onrust, doordat in het oorspronkelijke rapport werd gesproken over sloop van de bestaande Kuip. Die paragraaf is daarna van de website verdwenen, maar het heeft niet kunnen verhinderen dat de die-hard fans de afdeling commercie nu vergelijken met een Noord-Koreaanse propagandamachine. Stadiondirecteur Van Merwijk blonk ook de afgelopen maanden al niet uit in de vakken presentatie en communicatie.

 

Conclusie? Misschien heeft Feyenoord de komende zomer het meeste baat bij enkele transfers in het Maasgebouw. 

 

foto / Feyblij Facebook

Rubriek Vanuit de Kuip

Hasko van Dalen

Hasko van Dalen (geboren 11 december 1949) is al meer dan 50 jaar supporter van Feyenoord en sinds 1983 een trouwe bezoeker van alle thuiswedstrijden. Zijn vaste stek is Vak V, waa...

Bekijk profiel