Reclame is bijna een vies woord geworden

30-12-2012 14:29

Door Hans van Willigenburg

10 inspirerende gedachten van Vincent Luyendijk, mede-oprichter IN10

 

In een gesprek bij Hopper spreekt één van Rotterdam's meest invloedrijke reclamemensen, Vincent Luyendijk (37), twee uur lang over reclame, merkbewustzijn, media, Rotterdam en... o, ja... de wereld. Met het bureau IN10 hebben Vincent en zijn compagnons het afgelopen decennium niet alleen furore gemaakt bij grote opdrachtgevers, maar zich via campagnes en speciale applicaties ('Get lost in Rotterdam') ook nadrukkelijk bemoeid met de stad. Hoogste tijd ons oor te luister te leggen bij Vincent en hem zijn meest inspirerende inzichten te laten delen met Stadslog (en onze volgers). Dat zijn bedrijf geen reclamebureau heet maar 'creatief bureau voor interactieve merkcommunicatie', verklapt al het één en ander. Lees méé!

 

1. Doelgroep

'Doelgroepdenken is oud-denken. Alsof je een troep mensen bij elkaar wilt drijven en die vervolgens gaat bestoken met jouw product of boodschap. Zo werkt het niet meer. Het begint bij goed kijken: wat zijn de voorkeuren en rituelen van de mensen die je wilt bereiken? En: hoe sluit je daar zo goed mogelijk bij aan? Ofwel: wees leuk en nuttig. Wees relevant.'

 

2. Belofte

'Zeker jonge mensen geloven niet meer in beloften. Of weten ze binnen de kortste keren door te prikken. Vanuit die gedachte beschouw ik het begrip "reclame", als kunst om opgepompte verwachtingen te wekken en daarmee ook nog mensen te storen, zowat als een belediging. Zéggen dat je goed bent, misschien wel de beste, telt niet meer. Wat télt: door je klanten of gebruikers als beste worden áángewezen.'

 

3. Apple

'Of Apple toch niet heel ouderwets roept dat ze de besten zijn? Nee, het slimme is: dat laten ze anderen doen. Het magische aan Apple is in feite dat hun producten de communicatie zèlf zijn.'

 

4.  Google

'Op ons bureau zeggen we heel vaak "Google is de schuld van alles". Daar zit veel in.'

 

5. Rotterdam

'Het mooiste aan Rotterdam is dat het voortdurend "in beta" is. In ontwikkeling, dus. Daarom vind ik het nog steeds inspirerend. Ook als er een megalomane toren als "De Rotterdam" bijkomt, wat misschien niet meer in deze tijd past, weet je dat daar weer een reactie of aanpassing op volgt. Continu die bewéging…'

 

6. Politiek

'Mensen kunnen en willen steeds meer zelf. Daardoor verandert de rol van de politiek. Dingen-niet-te-moeilijk-maken, klinkt niet bevlogen, maar is mijns inziens de belangrijkste taak van de politiek. Dat vraagt bescheidenheid op de Coolsingel. Dingen loslaten. Minder regie. Mijn stelling: je kunt wel een helikopterview hebben, maar dan nóg snap je er geen reet van.'

 

7. Ideologie

'Ik weet zeker dat wij hier aan tafel een partij kunnen bedenken, die beter aansluit bij de realiteit van 2013. De oude ideologieën worden niet meer begrepen, zeker niet door jongeren. Als historici later terugkijken op deze periode, ben ik vrij zeker dat ze zullen afrekenen met de oude instituties die krampachtige pogingen doen de Nieuwe Realiteit te ontkennen. De eenvoud en snelheid waarmee het Kunduz-akkoord tot stand kwam, gaf al een glimp van hoe toekomstige politiek zal werken.'

 

8. Media

'Als mediaconsument ben ik een zwerver. Ik pak mijn iPad, begin iets te lezen en binnen een uur ben ik na talloze omzwervingen ergens uitgekomen waarvan ik het bestaan vooraf niet wist. AD/RD? Dat vind ik erg achteruit gegaan; het is soms nóg platter dan De Telegraaf. RTV Rijnmond kijk ik zelden. Het ráákt me niet. TV kan het idee van "in beta zijn" sowieso niet aan. TV is statisch en lineair.'    

 

9. Stadslog

'Jullie zijn nog tamelijk elitair. Een soort NRC. Ik zou graag de nrc.next-benadering meer in Stadslog willen terugzien. Nu zie ik nog te veel traditionele verhalen, die ik lineair moet uitzitten.'  

 

10. Evenwicht

'Tegenover het gegeven dat alles steeds meer "in beta" is, dat "alles stroomt", staat het gegeven dat alles permanent op internet beschikbaar is. Naast nieuwe onrust ontstaat daardoor ook een nieuwe vorm van rust. Ofwel… evenwicht.' 

 

 

Rubriek Slim bezig?

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel