Pieter Zwart & Coolblue: mooi/morbide succes?

6-10-2012 14:10

Door Hans van Willigenburg

Heel de Benelux webwinkelt in 'Rotterdam'

 

Onlangs was hij te zien in het NOS-journaal, de Rotterdamse ondernemer Pieter Zwart (1977) van de succesvolle webwinkelketen Coolblue. Eigenlijk ging het nieuwsitem niet zozeer over de razendsnelle manier waarop hij in de Benelux allerhande gadgets, computers en elektronica thuis bij zijn klanten aflevert, maar over de almaar sfeerlozer binnensteden van Nederland waar de fysieke winkels het - mede dankzij de Pieter Zwart's - moeilijker hebben dan ooit.

 

Stille kracht
De (bewust?) gekozen beelden van half verlaten winkelcentra en matig bevolkte promenades gingen in het NOS-item een vreemd soort huwelijk aan met de figuur Zwart, die handenwrijvend door zijn enorme magazijn liep en met een grote glimlach meldde hoe florerend zijn business al jaren is. Het was op zijn minst een suggestieve montage waarin de boodschap lag verscholen dat ondernemers als Zwart met een soort stille kracht, want voor het publieke oog niet of amper waarneembaar, het leven uit de openbare ruimte 'zuigen'. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik gevoelig was voor deze suggestieve beeldmontage. Middels een parodie op een suffe slogan uit vervlogen jaren, dacht ik: 'Het web maakt méér kapot dan je lief is.'

 

Onzichtbare held
Maar - prettige bijkomstigheid - mijn interesse voor Pieter Zwart en Coolblue was gewekt. Deze jongen beheerste, kennelijk, een zwaar winstgevend kunstje. Ik begon artikelen over Coolbue te lezen en filmpjes ván Coolblue te bekijken en, eerlijk gezegd: het beeld van een ondernemer die leven aan de steden onttrok en er iets doods voor teruggaf werd alleen maar versterkt. Pieter Zwart is de onzichtbare held van een nieuw soort hyperconsumentisme, waarbij de klant zijn deur nooit meer uit hoeft en, dankzij de superrappe bestelservice van Coolbue ('VandaagNog' is de nieuwste kreet), elk product, nog op dezelfde dag dat hij of zij het heeft aangeklikt, kan betasten.

 

Noord-Korea
Hoe morbide deze vorm van hyperconsumentisme ook is: in het universum van Coolbue schijnt - dat begrijpt u - altijd de zon, komen producten altijd in perfecte staat aan, wordt elke klacht razendsnel afgehandeld en blijven er, zonder één uitzondering, alleen tevreden klanten over. Je zou Coolbue het Noord-Korea van het thuiswinkelen kunnen noemen. Toch bijt het succes op een bijzondere manier in zijn eigen staart: op een bepaald moment heeft Coolblue - opgericht in 1999 - besloten zelf tóch ook weer fysieke winkels in het leven te roepen. Het zijn er op dit moment drie: één in thuisstad Rotterdam, één in Eindhoven en één in Groningen. Ook in Utrecht en Amsterdam zijn nieuwe vestigingen aangekondigd. 

 

Meer weten over het mooie/morbide succes van Pieter Zwart en Coolblue? Lees dit artikel...

 

http://www.marketingfacts.nl/berichten/pieter-zwart-coolblue-we-worden-groter-maar-ook-elke-dag-beter/

 

Een treffend filmpje bekijken over de handige zakenman die, zich verplaatsend in een Porsche, zijn achterban blij maakt?

 

 

Rubriek Slim bezig?

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel