Rotterdam ontvangt graag vele dichters, behalve één

8-6-2014 22:04

Door Hans van Willigenburg

Poetry International is niet happig op reuring en op dichter Yayha Hassan

 

Klópt! Het is géén nieuws! Het is hoogstens nieuws dat het geen nieuws is. De 19-jarige Deense poëziesensatie Yayha Hassan zal de Nederlandstalige versie van zijn debuutbundel ‘Gedichten’ namelijk niet komen presenteren op Poetry International.

 

Geen nieuws, dus...

 

Het zou pas nieuws zijn als Poetry International plotseling, aangestoken door het werk van deze ruwe diamant uit Denemarken, een sprankje avontuurlijkheid zou tonen, ruim baan zou maken en hem, ter elfder ure, zou inlassen in het officiële programma.

 

Maar dát gebeurt dus – geheel volgens verwachting – niet.

 

Het zou nieuws zijn als Poetry International gevoelig zou blijken voor de publieke voorkeur en zich iets aantrekt van wat 100.000 Denen de afgelopen maanden hebben gedaan: één en dezelfde bundel kopen (lees hier een eerste recensie), inderdaad, die van Yayha Hassan.

 

Het zou nieuws zijn als Poetry International de kroontjespen een keer zou inruilen voor de megafoon en iets anders zou programmeren dan matig verkopende maar door internationale jury’s goedgekeurde en gelauwerde dichters, die bij voorkeur literatuurstudenten aan het werk zetten in plaats van hangjeugd.

 

Het zou nieuws zijn als Poetry International niet langer een verkapte bejaardensoos aan het worden is, niet voor de zoveelste keer zijn oren zou laten hangen naar de Hogepriesters van De Goede Smaak en Yayha Hassan als bermbom een plekje zou gunnen tussen de fragiele wigwammetjes van de modernistische taalbouwsels, die het festival gewoonlijk domineren.  

 

Het zou nieuws zijn als Poetry International niet panisch zou worden van het islamdebat en niet zou schrikken van het woord ‘KNUPPEL’ in Hassan's gedicht over zijn islamitische opvoeding, maar zoals te verwachten viel: dat doet men dus wél!

 

Het zou nieuws zijn als Poetry International bij wijze van afwisseling bereid zou zijn een ander geluid te laten horen, een keihard geluid, en de honderd procent in hoofdletters doordenderende poëzie van deze ‘angry young man’ niet als een machistisch affront tegen de fijngevoeligheden en subtiliteiten van de poëzie zou beschouwen, maar zoals te verwachten viel: dat doet men dus wél.

 

Poetry International bood Yayha Hassan – om zijn onlangs in het Nederlands verschenen bundel te presenteren – als schaamlap een momentje aan bij het festivalcafé (helemáál weigeren, zou ook weer zo’n gedoe geven), maar uitgever De Bezige Bij dacht logischerwijs: stik maar... Als jullie 'm verbannen naar een plekje tussen de tapkast en de barkrukken in, doen we die presentatie wel in Amsterdam!

 

Dinsdagavond 10 juni presenteert Yayha Hassan zijn spraakmakende debuutbundel in de grachtenstad, in CREA.

 

Met dank aan het muisstille en bibberende Poetry International. 

 

Afbeelding / betaalbaareten.wordpress.com

Rubriek Ogen/Oren

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel