Feyenoord wordt 'content'

18-6-2013 22:53

Door Hans van Willigenburg

 

Tekstuele analyse van nieuwe smeekbrief voor Het Nieuwe Stadion #HNS

 

Lief…!

 

De manier waarop voetbalclub Feyenoord in een soort smeekbrief tracht uit te leggen waarom ze de steun van de gemeente – en daarmee de garantstelling van 165 miljoen – verdienen.

 

Maar uit de taal die gebezigd wordt, drijft een vreemde geur.

 

En wat voor geur het ook is: een voetbalgeur is het NIET.

 

Wie nauwkeurig leest, komt tot de ontdekking dat Feyenoord zich in Het Nieuwe Stadion niet in eerste instantie met tackles, passes, voorzetten en het maken van doelpunten gaat bezighouden, maar – lach niet! – met het produceren van ‘content’.  

 

Voor de goede orde: volgens de lobbyisten van Het Nieuwe Stadion is Pellè dus in de eerste plaats geen topscorer, maar ‘contentleverancier’.

 

In de smeekbrief staat het echt:

 

‘Daarnaast ontvangt Feyenoord een vergoeding van HNS (…) in de vorm van een vaste en een variabele content vergoeding.’

 

En nu maar hopen dat Pellè over een x-aantal jaar nog net zoveel goals in het netje legt, sorry, ‘voldoende content levert voor Het Nieuwe Stadion’.

 

Anders komt de ‘variabele contentvergoeding’ in gevaar, Graziano!!!

 

(PS: de lobbyisten kunnen nóg zo hoog of laag springen om overeenkomsten met De Arena weg te poetsen of te ontkennen, als je Feyenoord gaat aanspreken als leverancier van 'content' begin je wel érg te lijken op de oorspronkelijke discipelen van de Amsterdam Arena, die het steeds hadden over Ajax als 'merk'.)  

 

Afbeelding / www.seoandy.com

 

Rubriek Ogen/Oren

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel