Gaat 'Recht uit Rotterdam' de regiojournalistiek uit het slop trekken?

6-5-2017 09:57

Door Hans van Willigenburg

Ambitieus platform wil ‘tout Rotterdam en omstreken’ gaan bedienen

Deze zomer gaat Rotterdam een avontuurlijke stap zetten in wat nu beschouwd wordt als een kwijnende tak van sport: de regionale journalistiek. Het online platform ‘Recht Uit Rotterdam’ (RUR) belooft een door video’s gedomineerde schatkamer te worden voor Rotterdammers van 4 tot 104, die alles willen weten over hun stad en regio. ‘De grondtoon van onze zender zal positief zijn,’ voorspelt mede-initiatiefnemer Jan-Dirk Stouten, ex-sportverslaggever bij RTV Rijnmond.  ‘Ik geloof namelijk in relatiejournalistiek. Dat wil zeggen: stel júist de kritische vraag, maar nooit met de intentie de andere partij knock-out te slaan. Je moet samen verder.’  Heeft Stouten met zijn initiatief de oplossing voor de regiojournalistiek te pakken? Tijd voor een nieuwsgierig gesprek.

Waarom een regionale zender beginnen in een tijd dat regiojournalistiek in de hoek lijkt te zitten waar de klappen vallen?

Heel simpel. Ik geloof nog altijd dat mensen meer geïnteresseerd zijn in de omgezaagde boom op de hoek van de straat dan in honderden kilometers regenwoud , die aan de andere kant van de wereld worden gekapt. Of ik dat persoonlijk een juiste of verstandige manier van focussen vindt, doet er niet toe: zó zijn mensen. Dat verandert niet.

Waarom zitten de regionale en de lokale journalistiek dan zo in het verdomhoekje? Volgens jou schreeuwt men er dus om.

Dat er altijd een immense honger naar nieuws uit je eigen buurt of stad bestaat en zal bestaan, staat voor mij als een paal boven water. De reden dat de interesse in regionale media afneemt of steeds moeilijker meetbaar wordt, is voornamelijk een kwestie van distributie. Lezen van papier gaat achteruit. En de jonge generatie kijkt nauwelijks nog TV. Met ons online platform komen Rotterdammers zèlf aan de stuurknuppel te zitten.  En kunnen ze makkelijk navigeren naar hun favoriete interessegebied: sport, politiek, cultuur, crime, etcetera. Dat is de nieuwe manier van mediaconsumptie.

‘Recht uit Rotterdam’ wordt een altijd beschikbare snoepwinkel van actuele video’s uit de Rotterdamse regio. Zoiets?

Met de aantekening dat die snoepwinkel, zoals jij het noemt, voor elke gebruiker persoonlijk wordt ingericht. Dus als blijkt dat jij vooral naar sportvideo’s kijkt, word je het eerste geattendeerd op nieuwe sportvideo’s. In die achterliggende navigatiesoftware investeren we zwaar. Want daarin zit straks onze voorsprong. Content maken kunnen ze bij het AD en RTV Rijnmond in principe ook. Maar wie krijgt ‘m het snelst bij de nieuwsconsument? Toen ik in een vorig leven het live commentaar van Feyenoord deed op Rijnmond, stemde op het laatst tachtig procent van het publiek via een app op mij af. En nog maar twintig procent via de radio. Dat heeft – naast andere leermomenten – mijn ogen geopend voor  de radicale omslag in de media. 

Dus niet de inhoud zal nieuw zijn, alleen de manier waarop het gedistribueerd wordt?

‘Recht uit Rotterdam’ is een én-én formule. Op ons platform is dus én een traditionele, wekelijkse talkshow te zien met zakelijke kopstukken uit de regio. Én het filmpje met de spreekwoordelijke boom die zonet, ergens in de regio, gekapt is. Het eerste maken we zelf. Het tweede wordt naar alle waarschijnlijk door mensen uit de buurt aangeleverd. Ons platform geeft daarmee in potentie een stem aan alle bewoners uit de regio, want iedereen met een smartphone is tegenwoordig een beetje journalist.

Iedereen kan bijdragen?

Absoluut! Al zullen we altijd de eindregie houden. Video’s moeten wel aan basale kwaliteits- en fatsoenseisen voldoen. Dat spreekt voor zich.

Jullie willen de ogen en oren van de regio worden. Is er ook nog iets wat jullie absoluut niet gaan doen?

Ik bepaal gelukkig niet in mijn eentje welk kant ons platform opgaat. Dat doen we in overleg met redactie en investeerders. Maar ik durf wel te zeggen dat ons een “positieve koers” voor ogen staat. Op kritiek om de kritiek zitten mensen, volgens mij, niet te wachten. Ik geloof in relatiejournalistiek,  zeker op regionaal niveau.

En wat is dat volgens jou, relatiejournalistiek?

Dat je goede relaties opbouwt met belangrijke instanties en gezichten in de regio. Dat je er altijd op inzet om er samen uit te komen, maar niet door om de hete brij heen te draaien, maar juist kritische vragen te stellen. Alleen niet met de intentie iets of iemand voorgoed onderuit te schoffelen.

Wat gaan jullie absoluut niet doen?

Negativiteit en conflicten opzoeken. Zoals gezegd: kritiek om de kritiek… We worden geen traditionele nieuwszender. Zo zullen we met ons platform mogelijk gaan samenwerken met, bijvoorbeeld, de politie of het Rotterdams Philharmonisch orkest, zodat zij met hun content een breder publiek kunnen bereiken. We zullen dus veel breder worden dan een nieuwszender.

En voor zo’n partnerschap vragen jullie geld.

Ja. In die partnerschappen zit een deel van het verdienmodel.

Over geld gesproken… Moet elk onderdeel van het platform geld verdienen?

Het ligt net iets anders. Elk onderdeel van ons platform moet minimaal uit de kosten komen. Is daar geen uitzicht op, dan stoppen we ermee.

En wat gebeurt er met de gegevens die je achterlaat op jullie platform?

Voor alle duidelijkheid… Je hoeft geen gegevens bij ons achter te laten. Je kunt gewoon, vrijelijk, alles bij ons bekijken en beluisteren. Pas als je mee wilt doen aan een actie of een prijsvraag, word je natuurlijk gevraagd om je NAW-gegevens.

En met die gegevens kunnen jullie weer geld verdienen?

Ja. Binnen de wettelijke kaders die daarvoor zijn. Dat geldt voor alle data die wij verzamelen.

Maar die data zijn wel essentieel voor jullie verdienmodel?

Zeker. Voor welk mediabedrijf anno 2017 niet?

Tot slot. Stel dat ‘Recht uit Rotterdam’ zakelijk en journalistiek een succes wordt, dan bewijzen jullie dat al dat gesomber over regiojournalistiek dus ten onrechte is.

Dat zou een mooi resultaat zijn. En inderdaad krijgen we al aandacht uit andere steden, die in dit stadium reeds nieuwsgierig met ons meekijken. Maar denk nou niet dat ik hier zit met de houding van: “dat doen we effe”. Vergis je niet. Om dit platform van de grond te tillen, moeten we ongelofelijk hard werken en ontzettend veel regelen.

Hoe houd je dat vol?

Gelukkig geloven onze investeerders heilig in het project. En kan ik mezelf niks leukers voorstellen dan straks te werken bij een zender die écht iets betekent in Rotterdam en omstreken. 

Afbeelding / www.wirerealm.com

Rubriek Slim bezig?

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel