DEBATRIX - STEVE JOBS IN ROTTERDAM!

31-5-2012 16:01

Door Hans van Willigenburg

Hoe ik in hun bestand verzeild ben geraakt weet ik niet precies, maar een paar weken terug valt er een mailtje van het bedrijf Debatrix, gevestigd op Westblaak 96, in mijn mailbox. Ik mag, let op, '8 leiderschapslessen van Steve Jobs' bij ze komen ophalen. Nu ben ik een veteraan in het bijwonen van peptalks, inspiratiedagen en motivatietrainingen, maar zelfs ik word aangenaam verrast door de eenvoud van de te ondernemen actie (binnenlopen op de Westblaak), de verbluffende prijsstelling (gratis!) en het mogelijk aanlokkelijke voordeel ervan: dat ik, al is het maar een beetje, iets meer op de hyperambitieuze, doortastende en megasuccesvolle Steve Jobs ga lijken.

 

Soresvrij hoofd

 

Omdat het kantoor van Debatrix op de vijfde verdieping voor het publieke oog is 'weggestopt', hebben ze, om hun wat kille behuizing te compenseren, twee medewerkers bij de draaideur geposteerd, die je welkom heten en naar de juiste etage sturen. Dit lijkt een banaliteit, maar gezien het verdere verloop van de avond past het in een patroon: ten einde de hersenpan effectief te 'openen' voor nieuwe inzichten en/of ideeën, dien je mensen maximaal op hun gemak te stellen en liefst van het topje van hun haardos tot het uiterste puntje van hun kleine teen te vrijwaren van de dagelijkse sores.

 

Eenmaal op de vijfde etage wijst een pijl me naar de ingang van het Debatrix-kantoor, zodat ik uitgerust en zonder nodeloos koekeloeren op mijn smartphone ('op welke etage zit Debatrix? even zoeken!') op de wijd open gezette deur kan afstappen. Eenmaal binnen verklaart een lieftallige dame zich onmiddellijk bereid een drankje naar keuze voor me in te schenken, waarna de organisator van de avond en oprichter van Debatrix, Lars Duursma - die me vanuit zijn ooghoek al heeft zien binnenkomen en wiens innerlijke computer je bijna kunt horen zoemen - zich naar mij omdraait en me een hand geeft: niet te stevig, niet te slap. Net goed.   

 

Ideeën naar het brein rangeren...

 

Te midden van ik schat een twintigtal directeuren, teamleiders, ZZP-ers en jonge ondernemers die kennelijk ook zijn ingegaan op de mail en in een duwtje richting Jobs wel trek hebben, zit ik een half uur later - hoofd leeg en ontvankelijk - in een belendend zaaltje, waar we inderdaad, zoals beloofd, door de '8 leiderschapslessen van Steve Jobs' worden genavigeerd. Er heerst een gewijde sfeer. Ik raak gefascineerd door de afgemeten bewegingen van de diverse sprekers: hoe ze hun kaartjes ordenen, hoe hun gepoetste schoenen stilletjes het tapijt aaien, hoe ze als doorgewinterde stewards elegant naar het beeldscherm wijzen als we een fragmentje Jobs krijgen opgediend, hoe ze discreet met duim en wijsvinger hun adamsappel beroeren als ze hun betoog zojuist voor een kuchje - foei! - hebben stil moeten leggen. Ja, alles is erop gericht de lessen van Steve Jobs zo stootvrij en gesmeerd mogelijk in die breinen van ons, het aanwezige publiek, te rangeren. Alsof ze het ver doorgevoerde perfectionisme van Jobs bij Debatrix al voor nagenoeg honderd procent hebben verinnerlijkt.

 

Natuurlijk is er gedurende de sessie telkens de mogelijkheid tot vragen stellen. Helemaal aan het einde neem ik mijn kans te baat. Na meerdere malen op het belang van de 'waarom'-vraag te zijn gewezen als richtinggevend voor succesvolle en geloofwaardige bedrijven, zeker ook voor Apple, besluit ik de rollen om te draaien en Lars Duursma, als leider van de band, te vragen:  'Waarom Debatrix?' Duursma (afgemeten): 'Omdat ik geloof dat ideeën de wereld kunnen veranderen. En het daarom belangrijk is dat ideeën zo overtuigend mogelijk over het voetlicht worden gebracht.' Het antwoord benaderd de gladde en elegante behuizing van een iPod of iPad. Elke vervolgvraag heeft Lars met beide zinnen overbodig gemaakt.

 

Gratis weggeef-concept

 

Na een korte afterborrel neem ik afscheid van mijn medetoehoorders en dank ik Lars Duursma persoonlijk voor de 'leiderschapslessen'. In de lift omlaag bedenk ik me dat het concept 'gratis weggeven', zoals vanavond ingevuld door Debatrix, wel eens verdomde effectief zou kunnen zijn. Via Twitter heeft het gerucht over de 'leerzame Jobs-sessie' zich al driftig verspreid en ikzelf, zo weet ik dan al, zal een artikel gaan schrijven in de eerste editie van Stadslog: omdat hersen georiënteerde bedrijven in Rotterdam mijns inziens nooit genoeg lof en waardering kunnen krijgen! De volgende dagen zal ik op Twitter lezen hoe @LarsDuursma bij corporate Nederland in- en uitloopt om de bedrijfstop te adviseren inzake: hoe vertellen we ‘de boodschap’ aan onze medewerkers? de pers? het grote publiek?

 

Beneden aangekomen op de Westblaak slaat meteen een eerste rukwind in mijn gezicht en klimt een bestofte snoepwikkel op tegen mijn regenjas. Om er vervolgens, op borsthoogte, aan vast te blijven kleven. Geïrriteerd, met een iets nijdiger beweging dan nodig, sla ik de snoepwikkel van me af. Ik had mijn opgeschoonde en met kloeke leiderschapslessen gevulde brein graag nog even in de toestand van etherische helderheid gelaten zoals-ie door Debatrix was geprepareerd, maar de snoepwikkel zorgt, helaas, alweer voor een eerste vlekje aan de hersenwand. 

 

Ideeën zijn Schoon. De Werkelijkheid is Vies.

 

 

Meer weten over dit bedrijf? Kijk op www.debatrix.nl

 

Over de 8 leiderschapslessen van Steve Jobs lees je alles hier 

 

Tot slot kun je oprichter, Lars Duursma, bekijken in dit filmpje...

 

 

 

Rubriek Slim bezig?

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel