Béste stadsgids is natuurlijk de Rotterdammer zèlf

12-12-2013 12:01

Door Stadslog Rotterdam

Rotterdammer en 'Stadslogger' René Hoeflaak leeft, ontdekt en vertelt Rotterdamse verhalen over zijn eigen buurt

 

Stadsgids met een missie                                                                                 Als levenslustig bewoner van de ‘Kop van Zuid’ neemt René Hoeflaak een voorschot op wat diezelfde ‘Kop van Zuid’, met zijn astronomische hoeveelheid steen en beton, nog maar al te vaak ontbeert: léven! René is zelfs zó ‘begeisterd’ over zijn dynamische woonomgeving, dat hij regelmatig zijn huis per benenwagen verlaat met geen ander doel dan nieuwe dingen ontdekken in zijn directe omgeving. Om die (historische) ontdekkingen vervolgens te delen op zijn blog of op te nemen in zijn rijke archiefkast van feiten en anekdotes over ‘De Kop van Zuid’. Zoals het een vol op toeren draaiende stadsbewoner in 2013 betaamt, wil René zijn kennis van ‘De Kop van Zuid’, het Noordereiland en het Entrepotgebied niet voor zichzelf houden maar delen met mensen van binnen én buiten Rotterdam. ‘Ik ken veel Rotterdammers die regelmatig over de Erasmusbrug rijden of fietsen of OV-en, maar heel weinig weten over de historie van het gebied en de verhalen die zich hier hebben afgespeeld.’ In elke verhalenverteller schuilt ergens wel een moralist: René Hoeflaak is daarop geen uitzondering. Hij vindt, diep van binnen, dat je als Rotterdammer het nodige dient te weten van je stad, zodat je niet, als een anonieme zak organen, door een willekeurig decor voort hobbelt, maar de stad leert waarderen als een unieke plek waar je trots op kunt zijn. Vandaar zijn logische conclusie om stadswandelingen aan te gaan bieden door het gebied dat hij het beste kent, inderdaad: ‘De Kop van Zuid’, het Noordereiland en het Entrepotgebied.

 

Mooie verhalen, dáár gaat ’t om!                                                                     Wat kunnen mensen verwachten als ze zich opgeven om met René op stap te gaan? Hij kijkt een beetje verbaasd, alsof het gegeven dat hij de mensen zal overladen met kleurrijke, wetenswaardige en smakelijk opgediste info niet verheugend genoeg is om je op te geven. René: ‘Gewoon. Ik ga met de mensen op stap. Ik neem ze me naar allerlei plekken, waar bijzondere, markante, kleine dan wel grote gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. En daar vertel ik over. Zoals het verhaal achter de straatnamen op de Landtong, de geschiedenis van het Poortgebouw en de man-tot-man-gevechten in mei 1940, op en rond het Noordereiland.’ Wat betreft groepsgrootte en programma stelt hij zich flexibel op. ‘Het kan zijn dat je alleen in “De Kop van Zuid” geïnteresseerd bent. Of alleen in Het Noordereiland. Dat is geen probleem. Hoeflaak: 'Omdat ik in mijn eentje ben en geen ingewikkelde organisatie met me mee draag, kan ik de wandelingen heel snel aan de smaak en de wensen van de klant aanpassen.’ Op de vraag of er bijzondere snufjes, uitsmijters of verrassingen in zijn stadswandelingen zijn opgenomen, kijkt hij opnieuw wat verbolgen. ‘De verhalen, dáár gaat ’t om,’ benadrukt hij, al beseft hij dat de harde wetten van de beleveniseconomie misschien hogere eisen stellen dan zomaar een man voor een groep, die mooie verhalen vertelt.

 

Marketing, aandacht, lef                                                                                   Om potentiële klandizie op zijn stadwandelingen te attenderen, heeft René flyers laten maken en die in omliggende cafés en hotels op een zo prominent mogelijke plek neergelegd. Het heeft, daar is hij eerlijk in, nog niet het beoogde effect: ‘Als mensen van buiten in Rotterdam zijn, hebben ze vaak al nauw omschreven plannen. Daar past een spontane beslissing voor een stadswandeling dan jammer genoeg niet meer in.’ Misschien, zo geeft hij toe, valt er nog wat te sleutelen aan zijn promotiebeleid. Willen mensen misschien een filmpje zien? Dat ze alvast een beetje voor kunnen proeven? ‘Ja, dat is misschien een idee om dat te laten maken,’ zegt René. Voorlopig test hij zijn ‘product’ uit op vrienden en kennissen die, volgens hem, zonder uitzondering enthousiast op zijn stadswandeling reageren.

 

Tot slot

René is een bezig baasje om in de gaten te houden. Behalve het laatste nieuws dat hij met de Rotterdamse VVV in gesprek is om zijn stadswandelingen meer bekendheid te geven, heeft hij een ander prikkelend plan dat (nog) wacht op uitvoering: een exclusief op Rotterdam gericht reisbureau in hartje Amsterdam!!! Wij zeggen... dóen!

 

Meer weten over René’s stadswandelingen? Klik hier

 

Meer weten over René Hoeflaak en zijn Rotterdamverhalen? Klik hier

Rubriek Over Stadslog

Stadslog Rotterdam

Bekijk profiel