Het Rotterdamgevoel op je borst(en)

31-10-2012 22:17

Door Hans van Willigenburg

De zegetocht van het lokale kledingmerk '010 isn't just a code'

 

Een beetje verscholen, op de Kleiweg 192b, bevindt zich een prachtig monumentje van modern ondernemerschap, de kledingwinkel van '010 isn't just a code'. Het is de perfect gegoten droom van twee Rotterdamse broers, Guy (23) en Jean de Hoog (19), die al toen ze pubers waren stuiten op het feit dat er amper coole en betaalbare kleding te krijgen is waarop de liefde voor Rotterdam kan worden getoond. Jean: 'Wees eerlijk... Voor toeristen of de rest van de wereldbevolking is Rotterdam geen stad met glamour. Of al te veel status. Dus is het logisch dat er weinig shirts, truien en vesten te krijgen waren met Rotterdamse onderwerpen.' Maar, zo beseften de broers al vroeg, hoe anders ligt dat voor Rotterdammers zèlf! Die zijn in grote getalen apetrots op hun stad. Het eerste shirt dat Guy ontwierp was er dan ook één met het aloude stadswapen en het stadsmotto "Sterker door strijd". De lokale winkels, ontdekte hij, liepen er nauwelijks warm voor. Jean: 'Eén zo'n shirt is voor hen niet interessant. Daar draai je te weinig omzet mee. We werden afgewezen.' Maar de broers bleven geloven in de afzetmarkt, of beter: in Rotterdamliefde die een uitweg zoekt. Ze begonnen - klein - met een webshop, die nu fors is gegroeid en bezocht kan worden via www.nultien.nu.

 

Het gaat 'hard'... 

Sinds de opening van hun intieme en fysieke winkel, in maart 2012, gaat het 'hard'. Hoe 'hard'? Nou, 'hard' genoeg om over de volle lengte van een RET-tram hun merk te promoten! 'Voor de échte Rotterdammers' luidt de pay-off. De 'gouden greep', het ding dat de handel een fikse duw heeft gegeven en het boven de gewone business heeft uitgetild, is het meesterlijke achtervoegsel 'isn't just a code'. Bedenker Guy: 'Het "010 isn't just a code" staat voor het typische Rotterdamgevoel, dat je niet aan kunt raken. Dat onzichtbaar is, maar wél voelbaar. Overal in de stad.' Het is mooi om te zien hoe twee jonge Rotterdammers door te proberen en, soms, hun hoofd te stoten, stapje voor stapje dichter bij dat 'echte' Rotterdamgevoel zijn gekomen, en nu hun kledingwaren de winkel uit zien vliegen - zónder complexe marketing- of communicatieplannen, maar mét een gezonde dosis enthousiasme. En als het eenmaal lekker loopt, komt de 'marketing' en de 'communicatie' vanzelf op je af, niet getekend op een flip-over, met ingewikkelde pijlen en cirkels, maar in levenden lijve: Bekende Rotterdammers (BR-ers?) die. zeker als ze jong zijn, inmiddels graag gezien worden met "010, isn't just a code". Gewoon, omdat het cool is...

 

Au! Jan Smit
Guy en Jean koesteren de lokale kracht van hun merk. Ze hebben geen uitbreidingsplannen naar andere filialen in de rest van Nederland (zou ook kansloos zijn), maar brengen op hun eigen winkelvloer wel steeds meer shirts en truien op de markt met verschillende Rotterdamse iconen erop, zoals De Kuip, Bep van Klaveren en de Surinaamse ster, speciaal voor Rotterdammers van Surinaamse origine. En de lokale symbolen worden inmiddels ook op andere attributen uitgevent, zoals mokken, lepeltjes, skateboards, ruitenkrabbers, aanstekers, ansichtkaarten, etcetera. Daardoor zou je kunnen denken dat '010 isn't just a code' de eerste tekenen vertoont van nep en plastic, omzet óm de omzet. Anders gezegd: wanneer de broers hun product net zo 'uitmelken ' als Jan Smit en de Volendamse volkszanger straks als een alphamannetje in '010 isn't just a code' rond paradeert, is het merk een deel van zijn inspirerende, stoere en ongewisse lading kwijt.

 

Laat dat niet gebeuren, Guy en Jean...

 

Foto's (C) Veerle van Willigenburg

Rubriek Ogen/Oren

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel