Het IFFR in zinnetjes

16-1-2015 18:19

Door @SLAM

Zijn de beschrijvingen mooier dan de films?

 

Het International Filmfestival Rotterdam staat weer voor de deur. Misschien wel het belangrijkste van het festival zijn de trailers en beschrijvingen van de films, want die bepalen uiteindelijk je keuze. Stéphan Lam alias @SLAM vocht zich door de teksten van de lange films en noteerde de leukste uitwassen van die langzaam uitgeput rakende recensententaal. Krijg je er trek van om daadwerkelijk naar het festival te gaan, of haak je juist af? Van 'kosmische zelfregulatie' tot 'mysterieus aandoende controlekamers'. Oordeel zelf.

 

‘…uiterst filmisch beeld…’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/above-and-below/>

  

‘Een droomachtige, op Indonesische legenden gebaseerde, absurdistische fantasyfilm.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/menuju-rembulan/>

 

‘Kan een film klinisch en informatief en toch dromerig en mysterieus zijn?’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/battles/>

 

‘Een gitzwart en pessimistisch sociaal sprookje met een louterend experimenteel slot.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/black-stone/>

 

‘Traag en onhandig zoeken de jongens zich een weg naar de volwassenheid.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/feng-gui-lai-de-ren/>

 

‘Nevelige bossen; het aanroepen van de doden; naakte tieners, drijvend op het meer.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/bridgend/>

 

‘We hopen dat we nu, door deze film, anderen ook de gelegenheid geven dit magisch universum binnen te treden’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/o-touro/>

 

‘De lens tast het gezicht van de jongen af, terwijl horizonloze opnamen van het bos, de rivier en de oever het gevoel van isolatie versterken.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/wolanie/>

 

‘Wat volgt is een onderdompeling in de Australische outback, met kristalheldere geluiden van vogels en insecten.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/charlie-s-country/>

 

‘De film fladdert heen en weer tussen de diverse personages en hun gevoelens, tot dan toch de bruiloft begint.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/3-paku-4-ka-5-ji-no-kane/>

 

‘Met elegante camerabewegingen in passend zwart-wit betovert cameraman/schrijver/regisseur Zhang de kijker’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/tiantang-jiaoluo/>

 

‘Kosmische zelfregulatie en parallelle universa hebben het hoogste woord, legt de astronoom uit, van wie er inmiddels meerdere versies rondlopen.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/cosmodrama/>

 

‘Aan het eind zit Pacifico aan de keukentafel met de Duitse koper, pratend over het leven in het Italië van Berlusconi.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/la-creazione-di-significato/>

 

‘Slechts een paar hoofdpersonen, een radio en een onbespreekbare vermissing.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/desaparadiso/>

 

‘Er is alleen een effect te horen op zijn fluitspel: tijdens repetities klinkt er een vreemde galm, afkomstig van de kogel die nog in zijn buik zit.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/dos-disparos/>

 

‘Hou Hsiao-hsien heeft de reputatie een minimalist te zijn door de combinatie van uitgesponnen shots en, zeker in zijn vroege werk, een relatief statische camera.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/dust-in-the-wind/>

 

‘Een dromerige making-of van de twee andere episoden en tevens een filmisch essay (in beeld, tekst, geluid en muziek) over cinema en filmmaken en, bovenal, over de liefde.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/o-fim-de-uma-era/>

 

‘Je hebt nog nooit iets gezien dat hier ook maar enigszins op lijkt.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/final-flesh/>

 

‘Regisseur Margarita Manda wilde een film maken over stilte’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/gia-panta/>

 

‘In surrealistische droomscènes wordt een rijkdom aan beelden opgevoerd.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/the-inseminator/>

 

‘Ontwapenende, zachtaardige film over een jongen waar een zee in schuilt die maar niet gaat kolken.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/un-jeune-po-te/>

 

‘Mariano Llinás schreef de synopsis:

Een vrouw loopt door het veld.

Om haar heen rennen, r ollen en draaien de honden, ze verspreiden zich door het hele beeld, de fictie ontrafelend als het befaamde kleed van Penelope.

Verderop, de wereld, en de buitenwijken.

Seizoenen, dag

en nacht

en de verschillende versies

van de hemel.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/la-mujer-de-los-perros/>

 

‘Aan het begin van de film sterft een pauwenkuiken.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/le-paradis/>

 

‘Hij volgt een aantal valse sporen voordat hij de waarheid achterhaalt betreffende 100% zuivere keukenzoutkristallen, lakboombronwater, aardewerk met Japanse abrikozenblaadjes en het ritme van tjirpende krekels…’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/doenjang/>

  

‘En toch is het fictie.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/ela-volta-na-quinta/>

 

‘De natuur functioneert al die tijd als weldadig decor en levert ook de rustgevende soundtrack.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/solos/>

 

‘Een unieke mix van jaren-dertig-Hollywoodfilms en jaren-zestig-B-films, met vleugjes horror, animatie en musical.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/the-strange-eyes-of-dr-myes/>

 

‘Worstelend met haar vastgeroeste fietsslot, verlangend naar IJslandse geisers en met steeds donkerder wallen onder haar ogen vindt Nicole dapper haar weg.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/tu-dors-nicole/>

 

‘…want het is niet alleen een liefdesfilm, maar ook een film over seks - het bevat dan ook de nodige seksscènes.’

 

<https://www.iffr.com/nl/films/umi-o-kanjiru-toki/>

 

‘Het zou een “epos over de kunstenaar als arbeider” moeten worden. Dat is WERK ongetwijfeld ook.'

 

<https://www.iffr.com/nl/films/werk/>

 

‘In verstilde, lang uitgesponnen scènes kruipt de camera langs gigantische machines, open vlaktes en mysterieus aandoende controlekamers.’ 

 

<https://www.iffr.com/nl/films/white-coal/

 

Afbeelding / www.moviemachine.nl

Rubriek Geenszins blind

@SLAM

@SLAM fungeert al sinds zijn geboorte als Rotterdammer. De liefde voor Rotterdam steekt hij niet onder stoelen of tafels (vrij naar Wijnschenk), maar is geenszins blind voor achter...

Bekijk profiel