Niet Lullen maar Schóón Poetsen

8-1-2014 20:43

Door Gastauteur

De (gebrekkige) milieu-ambities van de Rotterdamse politiek benoemd en becommentarieerd door professor Jan Rotmans

 

Jan Rotmans belichaamt de eigenschappen die we in Rotterdam veel te weinig tegenkomen: hij is vasthoudend, toekomstgericht, consistent en bevlogen. Als wetenschapper bestookt hij de stad en haar bestuurders met iets waarvoor in Rotterdam doodsangst lijkt te bestaan: visie! Vandaar dat Stadslog vereerd is het verhaal 'Niet Lullen maar Schoon Poetsen' te kunnen presenteren, waar de spétters op een goede manier van af vliegen. (Waarom komen de Rotterdammers niet in opstand? zo vraagt hij zich af.) Lees & oordeel zelf!

 

Helemaal klaar ben ik met vies en vuil Rotterdam.

 

Rotterdam is met afstand de vieste en vuilste stad van Nederland, al vele jaren lang. Of we het nu over stikstof of fijnstof hebben: Rotterdam heeft er meer van dan welke andere stad dan ook. De meest gore straat van Nederland, in allerlei opzichten trouwens, is de ’s Gravendijkwal, een bolwerk van stikstofdioxide en fijnstof, het smerigste afvoerputje van Nederland. De ’s Gravendijkwal is zo vies en smerig, dat wie daar zijn hele leven woont, zo maar 10 jaar korter kan leven dan in een schone straat, alleen die zijn nauwelijks te vinden in Rotterdam. De Dorpsweg, de Stadhoudersweg, het Noordereiland (dat ook nog onder water loopt), het Weena, de Maastunnel en Pleinweg en de kruising Bergselaan en de Schieweg (nota bene, de Bergselaan waar ik geboren ben), ze behoren tot de twintig vuilste straten van Nederland. Wie daar woont, ga onmiddellijk verhuizen! Zo niet, dan betaal je een hoge prijs. Iemand die woont in zo’n vuile straat, is vergelijkbaar met iemand die twintig sigaretten per dag rookt. Kun je nagaan, als je én een zware roker bent, en in zo’n vuile straat woont, dan ben je roetzwart van binnen en heb je een ultrakorte levensverwachting. 

 

Jawel, fijnstof en geheugenverlies

Fijnstof bestaat uit minuscule deeltjes, er passen er zomaar een miljoen op een speldeknop, die deeltjes dringen diep door in je keel- en neusholte en heel langzaam maar zeker dringen ze je longen binnen. De allerkleinste fijnstofdeeltjes, dringen zelfs direct in je bloedbaan binnen. En dat is dan alleen nog maar fijnstof. Naast fijnstof ademt een gemiddelde Rotterdammer dagelijks overmatige hoeveelheden roetdeeltjes, koolmonoxide, stikstofdioxide en zwaveldioxide in. Daar wordt een gemiddelde Rotterdammer doodziek van: luchtweginfecties, astma, longaandoeningen, hart- en vaatziektes, te vroeg geboren kinderen, beroertes en geheugenverlies. Jawel, geheugenverlies, dat zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn van het feit dat Rotterdam zo slordig en onzorgvuldig met zijn geschiedenis omgaat en elk gebouw dat langer staat dan vijftig jaar geneigd is te slopen, dat komt door de luchtvervuiling…

 

Nederlandse hypocrisie

De doorsnee Rotterdammer zal zeggen,: 'Ja, maar vroeger was het toch nog veel vuiler en viezer?' Dat is waar. Toen ik in de Bergselaan woonde als jochie van vier jaar was smogalarm schering en inslag, terwijl het nu nog maar een enkele keer voorkomt, met name in de zomer. Maar we weten nu veel meer dan vroeger over de schadelijke effecten van luchtverontreiniging. Nu meten we en weten we dat daar per jaar duizenden Rotterdammers ziek van worden en tientallen Rotterdammers van dood gaan. Nu hebben we daar normen, regels en wetten voor, toen niet. Die normen komen tegenwoordig uit Europa, en Nederland was het eerste land dat in Brussel strenge normen aankaartte voor fijnstof en stikstofdioxide. Maar Nederland was ook het eerste land dat zelf niet aan die normen kon voldoen die het zelf had laten opstellen door Europa. Typisch Nederland: wel anderen de maat nemen, maar vervolgens zelf niet aan die maat voldoen. Weet u nog, de 3%-begrotingsnorm in Europa, die kwam ook uit Nederland…Rotterdam kan in 2015 NIET aan de Europese norm voor fijnstof en stikstof voldoen, met alle gevolgen van dien, zoals een mogelijke bouwstop of zelfs het aan banden leggen van het verkeer.        

 

Waarom breekt er geen opstand uit? 

De doorsnee Rotterdammer denkt ook dat die vervuiling door de haven wordt veroorzaakt. Niet de haven is echter de hoofdschuldige, maar het autoverkeer. Overigens ben ik ook klaar met de haven, waar nog twee kolencentrales worden geopend volgend jaar, die EN overbodig zijn EN bijzonder vervuilend: zo stoot de nieuwe EON-centrale per jaar 300.000 kg fijnstof uit, 1.5 miljoen kg stikstofdioxide, 500 kg cadmium, 600 kg kwik, 1000 kg arsenicum, 500 kg thallium, 2000 kg nikkel en 6000 kg lood. Bent U daar nog?! Dat levert per jaar tientallen doden op en duizenden mensen die ziek worden. En daarnaast nog eens 5.5 miljoen ton CO2, net zoveel als 2 miljoen auto’s!. En wij pikken dit allemaal maar als Rotterdammers. Waarom breekt er geen opstand uit?!

 

We zijn drie keer gebombardeerd

Maar in de stad zelf wordt het overgrote deel van de luchtvervuiling door auto’s veroorzaakt. De smerigste auto’s en vrachtauto’s kunnen ongehinderd dwars door het centrum van de stad rijden: nergens in Nederland en zelfs niet in Europa kun je zo snel en makkelijk door het centrum rijden, de Blaak en de Coolsingel zijn veredelde autosnelwegen, een weeffout van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. U weet dat Rotterdam eigenlijk drie keer is gebombardeerd, eerst door de Duitsers, toen door modernistische architecten (zie ook het nieuwe gebouw van Ramp Koolhaas, de Rotterdam) en daarna door de stadsvernieuwing. De milieuzone in Rotterdam is zo klein dat eigenlijk niemand er last van heeft, alleen de aller vuilste vrachtauto’s mogen er niet in. De milieunormen voor de Tweede Maasvlakte zijn aanzienlijk strenger dan voor de binnenstad van Rotterdam, waar elke dieselauto of vrachtauto zonder roetfilter de binnenstad mag doorkruisen. Uitbreiden die milieuzone naar de gehele ruit van Rotterdam zou een praktische oplossing zijn. En maak van Rotterdam een fietsstad, nu is het vaak levensgevaarlijk om je als fietser door het autogeweld van Rotterdam te worstelen, dat weet ik als geen ander. En maak van Rotterdam een elektrische autostad.   

 

Klaar met Hugo en Jules

Klaar ben ik ook met die Rotterdammers, die die viesheid en goorheid cultiveren. Rotterdamse iconen als Hugo Borst en Jules Deelder, die beweren dat dat nou eenmaal hoort bij een stad als Rotterdam. Pleurt nou toch op, zeg! Anno 2014 wil niemand meer in een vieze, gore stad wonen. Het schaadt niet alleen de gezondheid van Rotterdammers, maar ook de economie: een schone stad is een belangrijke vestigingsvoorwaarde voor bedrijven en werknemers. Veel mensen die ik naar Rotterdam heb gehaald twijfelden omdat ze Rotterdam een vieze stad vonden. En waarom zouden zoveel havenbaronnen buiten Rotterdam wonen en niet in de stad zelf?

 

Gebrek aan leiderschap

En helemaal klaar ben ik met bestuurders en politici die de vervuiling in Rotterdam niet aanpakken. Volstrekt gebrek aan leiderschap, lef en visie. Laat jullie horen en pak ze aan bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Laten we van Rotterdam een schone stad maken, de schoonste stad van Nederland, en dan echt op zijn Rotterdams: een elektrische autostad, een fietsstad, een wandelstad. Niet lullen maar schoon poetsen die stad. Een schoon 2014 toegewenst!

 

Dit verhaal sprak Jan Rotmans uit tijdens de Rotterdamse Debatnacht.

 

Afbeelding / www.gewoon-nieuws.nl

 

Rubriek Gastbijdrage

Gastauteur

We vragen met enige regelmaat aan bekende of minder bekende Rotterdammers om een bijdrage te leveren aan Stadslog. Of dergelijke Rotterdammers komen zèlf met relevante stukk...

Bekijk profiel